top of page

האם נאמנויות נסתרות הורסות את הזוגיות שלכם? כך תזהו ותשתחררו מהן


old family photos

האם הזוגיות שלכם מנוהלת על ידי כוחות נסתרים?


האם אתם לפעמים מרגישים שכל מה שקורה בזוגיות שלכם הוא תוצאה של תסריט שנכתב מראש? כאילו יש יד נעלמת שמושכת בחוטים ומשאירה אתכם תקועים באותם דפוסים, אפילו כשזה כבר לא משרת אתכם יותר? אני פוגשת הרבה זוגות שמגלים, כמעט במקרה, שההתנהגויות שלהם הן תוצאה של נאמנויות נסתרות למשפחת המוצא שלהם – כאלו שהם אפילו לא ידעו שהן קיימות.


במאמר הזה, נצלול יחד לעומק הנאמנויות הנסתרות האלה, נבין איך הן משפיעות על הזוגיות שלכם, ונבחן מה אפשר לעשות כדי להתחיל לשחרר את עצמכם מהכבלים שהן יוצרות. תוך כדי כך, אספר על שני מקרים אמיתיים שבהם נאמנויות נסתרות השפיעו לא רק על בני הזוג, אלא גם על הדינמיקה המשפחתית המורחבת.



מהן נאמנויות נסתרות וכיצד הן משפיעות על חיי הזוגיות?


נאמנויות נסתרות הן קשרים רגשיים חבויים למשפחת המוצא שלכם, שמשפיעים על ההתנהגות שלכם בזוגיות בדרכים שאולי לא הייתם מודעים להן. אלו חוטים בלתי נראים שמחברים אתכם למוצא המשפחתי שלכם ומעצבים את הפעולות והתגובות שלכם בתוך מערכות היחסים הקרובות ביותר שלכם.


התופעה הזו, שהוגדרה לראשונה על ידי איבן בוסזורמני-נאג' בשנות ה-60, מתארת חובות בלתי מדוברות שאתם מרגישים כלפי משפחתכם. נאמנויות אלו יכולות להשפיע משמעותית על הזוגיות והקשרים האישיים שלכם, ולפעמים גם על הדינמיקה המשפחתית המורחבת.



דוגמאות לנאמנויות נסתרות בזוגיות וכיצד הן משפיעות על המשפחה המורחבת


בן הזוג שוויתר על הקריירה: האם נאמנות למשפחה פוגעת בזוגיות?


יעל ורון, בני זוג בשנות ה-30 לחייהם, הגיעו לטיפול זוגי בעקבות תחושת תסכול שהלכה וגברה ביחסים ביניהם. רון, שהיה בעבר עובד מוערך בתחומו, החליט לאחר לידת בנם הראשון לעזוב את הקריירה המצליחה שלו ולעבוד מהבית כדי לטפל בילדיהם. ההחלטה הזו התקבלה לאחר שהבינו שיעל, שעבדה בהייטק בתפקיד מרכזי עם שכר מאוד גבוה, תוכל לפרנס את המשפחה בצורה טובה יותר.


עם הזמן, רון החל להרגיש תסכול רב מהוויתור על הקריירה שלו והרגיש שאיבד חלק מעצמו. יעל, מצדה, חשה שרון כועס ומתרחק ממנה, דבר שהשפיע על הקשר הרגשי ביניהם. היא הרגישה שהוא לא מעריך את התרומה שלה למשפחה ולא מבין את הקושי שלה להיות המפרנסת העיקרית.


במהלך הטיפול התברר כי החלטתו של רון לוותר על הקריירה לא נבעה רק מהרצון להקדיש זמן לילדים, אלא הייתה קשורה לנאמנות נסתרת למשפחתו. רון גדל במשפחה שבה אביו ויתר על קריירה מצליחה כדי לטפל במשפחה לאחר שאמו חלתה, והוא ראה בכך מעשה של מסירות ונאמנות. באופן לא מודע, הוא הרגיש שעליו להמשיך את המורשת הזו כדי להישאר נאמן לערכים המשפחתיים, למרות שהמחיר האישי היה גבוה מאוד עבורו.


הדינמיקה המשפחתית המורחבת השפיעה גם על היחסים של רון עם הוריו ואחיו, שהעריכו את ההחלטה שלו אך לא הבינו את הקושי שנוצר בזוגיות. לאחר זיהוי הנאמנות הנסתרת, רון ויעל הצליחו להתחיל לשחרר את הכבלים האלו ולבחון מחדש את ההחלטות שקיבלו, מתוך הבנה עמוקה יותר של ההשפעות המשפחתיות על חייהם.


איך תחושת נאמנות למסורת משפחתית פוגעת בזוגיות?


מיכל ואמיר, זוג בשנות ה-40 לחייהם, הגיעו לטיפול בעקבות תחושת מתח מתמשכת בזוגיות שלהם. אמיר, שבא ממשפחה מסורתית, רצה שמיכל תישאר בבית ותקדיש את זמנה לטיפול בילדים ובבית, למרות שמיכל רצתה לפתח קריירה מקצועית ולהתקדם בתחום שלה.


מיכל הרגישה שהיא נקרעת בין הרצון לממש את הפוטנציאל שלה לבין הציפיות של אמיר ממנה. אמיר, מצדו, חשב שמיכל מתרחקת מהערכים המשפחתיים וחשש שהם יאבדו את הקשר המיוחד שלהם אם היא תבחר בקריירה על פני הבית.


במהלך הטיפול התברר כי אמיר חש נאמנות עמוקה למשפחתו המסורתית, שבה הנשים תמיד נשארו בבית ותמכו בגברים שיצאו לעבודה. אמו של אמיר, שסבלה רבות לאחר שהייתה צריכה לעבוד כדי לפרנס את המשפחה, תמיד הדגישה את חשיבות התפקיד המסורתי של האישה. אמיר, מבלי להיות מודע לכך, הרגיש שהוא חייב לשמר את הדפוס הזה כדי לא לבגוד במורשת המשפחתית ולהרגיש שהוא מכבד את מה שעברה אמו.


הנאמנות הנסתרת של אמיר לא רק השפיעה על הזוגיות שלו עם מיכל, אלא גם על יחסיו עם אמו ואחיותיו, שהצדדו בו וראו במיכל כמפרה של המסורת המשפחתית. עם התקדמות הטיפול, אמיר ומיכל התחילו לבחון את הדינמיקה הזו ולבנות מחדש את הקשר שלהם, תוך שמירה על האיזון בין שמירה על ערכי המשפחה לבין מתן מקום לרצונות האישיים של כל אחד מהם.



איך לזהות ולשחרר את הנאמנויות הנסתרות שמשפיעות על הזוגיות שלכם?


במהלך טיפול זוגי מבוסס קונסטלציה משפחתית, ניתן לזהות את הנאמנויות הנסתרות שמשפיעות על הזוגיות שלכם. תהליך זה כולל עבודה משותפת עם מטפל כדי לחשוף את הדפוסים הלא מודעים, להבין את המקור המשפחתי שלהם, ולהתחיל לשחרר את הכבלים שמנהלים את חייכם. ברגע שתזהו את הנאמנויות האלו, תוכלו לבחור מחדש כיצד לנהוג בזוגיות ובחיים האישיים שלכם, תוך שמירה על האיזון בין נאמנות למשפחה לבין הגשמה אישית וזוגית.



רוצים לשפר את הזוגיות שלכם ולבנות עתיד טוב יותר יחד?


אם אתם מזהים את עצמכם בדפוסים המתוארים כאן ורוצים להבין איך להשתחרר מהם ולשפר את הזוגיות שלכם, אני מזמינה אתכם ליצור איתי קשר ולהתחיל בתהליך טיפול זוגי או פרטני מבוסס קונסטלציה משפחתית.


יחד נבחן איך אפשר לשחרר את הכבלים האלה ולהחזיר את השליטה לחיים שלכם. הרשמו לניוזלטר שלי לקבלת תכנים נוספים על קונסטלציה משפחתית, זוגיות ומשפחה, ושתפו את המאמר הזה עם מי שיכול להפיק ממנו תועלת.



 

סיון אבני - יועצת זוגית ומשפחתית. טיפול זוגי מבוסס קונסטלציה משפחתית ומובחנות בקריית טבעון ואונליין.



Comments

Rated 0 out of 5 stars.
No ratings yet

Add a rating
Anchor 1
bottom of page