top of page

טיפים לזוגיות מאושרת: שבע עצות פרקטיות לטיפוח מובחנות בזוגיות


couple working in gardening


מובחנות בזוגיות


מובחנות בזוגיות היא היכולת שלנו לשמור על זהותנו האישית והרגשית בתוך מערכת יחסים אינטימית. זהו מצב שבו אנחנו נוכחים באמת עם בן הזוג, אך גם מסוגלים לשמור על הגבולות האישיים שלנו ולהיות נאמנים לעצמנו. מובחנות בזוגיות חיונית למערכת יחסים בריאה ומאושרת, שכן היא מאפשרת לכל אחד מבני הזוג לצמוח ולהתפתח תוך שמירה על זהותו הייחודית.

במאמר זה תקבלו שבע עצות פרקטיות שיעזרו לכם לטפח את הזוגיות המובחנת שלכם. נסו אותן במשך שלושה חודשים וראו את השינוי.




1. צרו איזון בין עצמאות לשותפות


מתי לאחרונה הקדשתם זמן לתחביב אישי? כיצד אתם מרגישים כשיש לכם זמן כזה?

בזוגיות בריאה, חשוב לשמור על איזון בין עצמאות לשותפות - בין אינטימיות ואינדיבידואליות. המשמעות היא לאפשר לעצמנו להיות מי שאנחנו, גם בתוך מערכת היחסים. עצמאות רגשית ופיזית עוזרת לנו לשמור על תחושת עצמיות חזקה, ומאפשרת לנו להיות שותפים טובים יותר. זה כולל שמירה על תחביבים, חברות וזמן אישי לצד הזמן המשותף עם בן הזוג. מחקר שנערך באוניברסיטת שיקגו מצא כי זוגות שמקפידים על זמן אישי לצד זמן משותף נהנים מרמות גבוהות יותר של סיפוק ואושר במערכת היחסים .


יעל ודני (השמות שונו לצורך שמירה על פרטיותם) מצאו שקביעת זמן אישי וזוגי ביומן עוזרת להם לשמור על איזון. יעל שומרת זמן קבוע לריצה ודני למפגש עם חברים, בזמן שהם גם מקפידים על ערב זוגי פעם בשבוע.


תרגול זוגי: 

קיבעו לעצמכם זמן איכות אישי וזמן איכות זוגי - עגנו זאת ביומן משותף. התחייבו לעמוד בו.


משאבים נוספים:

  • ממליצה לקרוא את הספר: "The Seven Principles for Making Marriage Work" מאת ד"ר ג'ון גוטמן.

  • ממליצה להאזין לפודקאסט המעולה : "Where Should We Begin?" מאת אסתר פרל.




2. כבדו את הגבולות האישיים והזוגיים


כדי לשמור על מובחנות, חשוב להכיר ולכבד את הגבולות האישיים שלנו ושל בן הזוג. גבולות אלו הם הקווים המנחים שמגדירים מה מקובל ומה לא מקובל עבורנו במערכת היחסים. טכניקות להבהרת גבולות כוללות שיחה פתוחה וכנה על הצרכים והרצונות שלנו, והגדרת ציפיות ברורות.


אורן וליאת (השמות שונו לצורך שמירה על פרטיותם) החלו לקיים שיחות שבועיות תוך כדי הליכה. הם מצאו שזה עוזר להם לפתוח ולשוחח על הצרכים והרצונות שלהם בצורה נינוחה יותר.


תרגול זוגי: 

קיבעו זמן שיחה שבועית, כדאי לשלב אותה תוך כדי תנועה בצעידה משותפת. בשיחה דונו בתכניותיכם לשבוע הקרוב ולחודש הקרוב - תכניות אישיות, זוגיות ומשפחתיות. הציבו מטרות קטנות, קלות לביצוע ויישום וקיבעו ביניכם תפקידים - כיצד תוכלו להיעזר זו בזה לשם כך.




3. תרגלו תקשורת אפקטיבית ובריאה


כיצד אתם מרגישים כשבן הזוג באמת מקשיב לכם? מה אתם יכולים לעשות כדי לשפר את הקשבתכם לבן הזוג?

תקשורת פתוחה וכנה היא המפתח לזוגיות בריאה. הקשבה פעילה לבן הזוג, ביטוי רגשות וצרכים באופן ברור ומכבד, והימנעות מהאשמות, הם כלים לתקשורת אפקטיבית. מחקרים מצביעים על כך שתקשורת פתוחה וכנה תורמת לשיפור משמעותי ברמות האמון וההבנה במערכת יחסים . כאשר התקשורת ברורה ומכבדת, אנו מסוגלים לבנות אמון ולפתור קונפליקטים בצורה בריאה. התחילו לתרגל הקשבה פעילה בשיחותיכם היומיומיות עם בן הזוג.


מירי ויואב (השמות שונו לצורך שמירה על פרטיותם) התחילו לתרגל הקשבה פעילה על ידי ישיבה מול אחד השני עם כוס מים. הם גילו שזה עוזר להם להימנע מהתפרצות ולהקשיב באמת.


תרגול זוגי: 

כשבן/בת הזוג מדבר/ת, שבו ממול ושימרו על קשר עין. הניחו לצדכם כוס מים ובכל פעם שתרגישו שבוער בכם הרצון להתפרץ לדברי השני/ה, ליגמו מהמים. הסדירו נשימה, החזיקו קשר עין והמשיכו להקשיב.




4. תנו מקום לבן/בת הזוג


אחת הדרכים לשמור על מובחנות היא לתת לבן הזוג מקום לביטוי עצמי ולצמיחה אישית. עידוד בן הזוג לבטא את רגשותיו, לתמוך בתחביביו ובשאיפותיו האישיות, מאפשרים לו לגדול ולהתפתח. זה יוצר תחושת הערכה והדדיות בקשר, ומחזק את הזוגיות.


נועה ועידו (השמות שונו לצורך שמירה על פרטיותם) קבעו ביומן שלהם זמן קבוע לתחביבים אישיים. נועה מתמידה בציור ועידו מתאמן בריצה. בערב הם משתפים זה את זה בחוויות שלהם.


תרגול זוגי: 

  • רשמו כל אחד את התחביבים והשאיפות האישיות שלכם. שתפו אותם אחד עם השני וחשבו על דרכים לתמוך בהם.

  • קיבעו לכם עוד היום זמן ביומן לטיפוח תחביב אישי. כשיש משבצת קבועה ביומן יותר קל להתמיד במשימות. לאחר מכן, בערב, שבו בנחת ושתפו בחוויות.




5. נהלו קונפליקטים בצורה בריאה


קונפליקטים הם חלק בלתי נמנע מכל מערכת יחסים, אך חשוב לדעת לנהל אותם בצורה בריאה. זיהוי וניהול קונפליקטים בצורה מכבדת ומועילה כוללים הקשבה לצרכים של שני הצדדים, ביטוי רגשות בצורה ברורה ומכבדת, וחיפוש פתרונות שמקובלים על שני הצדדים. חשוב להימנע מהאשמות ולהתמקד בפתרון הבעיה.

מחקרים הראו ששימוש בשפת "אני מרגיש/ה" במקום בשפת האשמות מפחית את רמת הקונפליקט ומגביר את רמות האמפתיה וההבנה בין בני הזוג .


רונית ושי (השמות שונו לצורך שמירה על פרטיותם) החלו להשתמש בשפת "אני מרגיש/ה" במקום להאשים. הם גילו שזה עוזר להם לפתור קונפליקטים בצורה מכבדת ורגועה יותר.


שאלה להרהור עצמי:

זכרו מקרה של קונפליקט אחרון שהיה לכם. כיצד ניהלתם אותו? מה הייתם יכולים לעשות אחרת?


תרגול זוגי: 

דברו בשפת "אני מרגיש/ה" במקום בשפת האשמות בשיחותיכם היומיומיות.



6. טפחו והעצימו את הזוגיות דרך מובחנות


מובחנות תורמת לחיזוק הקשר והעצמת הזוגיות. כאשר כל אחד מבני הזוג מרגיש שהוא יכול להיות נאמן לעצמו ולהביע את רגשותיו ורצונותיו, הקשר הופך לחזק ומשמעותי יותר. פעילויות כמו יציאה לדייטים משותפים, שיחות פתוחות על החיים, ותמיכה הדדית בזמן קושי, הן דרכים לטפח את המובחנות בזוגיות.


ליאת וגיא (השמות שונו לצורך שמירה על פרטיותם) מקפידים על דייט חודשי מושקע. לאחרונה יצאו להופעת מוזיקה יחד, וזה חיזק את הקשר שלהם והעניק להם חוויות משותפות.


תרגול זוגי: 

קיבעו ביומן דייט חודשי אחד מושקע. תכננו יחד את הדייט החודשי הבא שלכם. כל אחד יציע רעיונות, ולאחר מכן בחרו יחד פעילות שאתם שניכם נהנים ממנה. צאו יחד להצגה, להופעת מוזיקה, להרצאה או לטיול זוגי.




7. תרגלו הכרת תודה והערכה הדדית


מתי לאחרונה הבעתם תודה והערכה לבן הזוג? כיצד זה השפיע על הקשר שלכם?

הכרת תודה והבעת הערכה הדדית הן חלק חשוב ממערכת יחסים בריאה. מחקר של אוניברסיטת קליפורניה בברקלי מצא שהבעת תודה והערכה הדדית מחזקת את הקשר הזוגי ומשפרת את תחושת האושר . חשוב להכיר תודה על הדברים הקטנים שבן/בת הזוג עושה, ולהביע הערכה בצורה מילולית ובלתי מילולית.


אילן וסיגלית (השמות שונו לצורך שמירה על פרטיותם) התחילו להקדיש כל ערב זמן לשיחה זוגית שבה הם מציינים דברים שהם מוקירים תודה והערכה כלפי השני/ה. הם מצאו שזה חיזק את הקשר ביניהם והגביר את תחושת האהבה והכבוד ההדדי.


תרגול זוגי: 

בכל ערב הקדישו זמן לשיחה זוגית ובה ציינו שניים-שלושה דברים/מעשים שקרו היום ועליהם אתם מוקירים תודה והערכה לשני/ה. אתם תגלו שזה יחזק את הקשר ויגביר את התחושה של האהבה והכבוד ההדדי במהרה.




סיכום


שמירה על מובחנות בזוגיות היא המפתח למערכת יחסים בריאה ומאושרת. באמצעות כלים כמו תקשורת פתוחה, כיבוד גבולות אישיים, ותמיכה בייחודיות של כל אחת ואחד מכם, תוכלו לייצר איזון בין האוטונומיה והאינדיבידואליות. מומלץ להמשיך ולקרוא עוד על העקרונות הללו ולתרגל אותם. כאן בבלוג תמצאו מגוון מאמרים בנושא ובהם הצעות לתרגולים יצירתיים.


 


סיון אבני - יועצת זוגית ומשפחתית, טיפול זוגי מבוסס קונסטלציה משפחתית ומובחנות בקריית טבעון ואונליין.




 

sivan avni

Comments

Rated 0 out of 5 stars.
No ratings yet

Add a rating
Anchor 1
bottom of page